Characterization of centres for the preparation of people with intellectual disabilities for the labour market / Caracterização dos Centros de Preparação da Pessoa com Deficiência Intelectual para o Mercado de Trabalho

Authors

  • Marcos Henrique Borges Brazilian Journals Publicações de Periódicos, São José dos Pinhais, Paraná
  • Valeriana de Castro Guimaraes
  • Paulo Sérgio Sucasas da Costa
  • Erenice Natalia Soares de Carvalho

DOI:

https://doi.org/10.34117/bjdv6n4-120

Keywords:

intellectual disability, educational inclusion, labour market, human resources

Abstract

Background  Labour is considered a vital activity for every human being, even for those with intellectual disabilities. Therefore, this study aimed to analyse the activities of the Association of Parents and Friends of Disabled People (Associação de Pais e Amigos dos Excepcionais, APAE) in the state of Goiás, Brazil, in the preparation of people with intellectual disabilities, to characterize the apprentices inserted in these activities and to verify the workshops offered. Method  The research was carried out in eight APAE units. Data were collected from January to July 2018, through the application of a questionnaire sent to the presidents of the participant APAE units. Results  More than 2,300 people with disabilities, over 15 years of age, are currently enrolled in APAE units in the state of Goiás. Of these, 352 attend work preparation centers. The degree of functional impairment of these people varied. The workshops offered by the participant APAE units are very similar and include environment cleaning and sanitation and carpentry, gardening/horticulture and commercial kitchens, tapestry, telephone operation, reception, packing and selling. Conclusions  Institutions need to seek a closer relationship with employers in order to offer them a better understanding of the functioning of these subjects, as well as better understand the expectations of the employer regarding people with intellectual disabilities. It is also understood the need for the formation of the family to stimulate the process of labour inclusion.

References

Alves D. O. (2006) Sala de Recursos Multifuncionais: Espaço para Atendimento Educacional Especializado. Ministério da Educação, Secretaria de Educação Especial, Brasília, DF. Available at: http://www.oneesp.ufscar.br/orientacoes_srm_2006.pdf (Accessed: 10 September 2019).

Antunes R. (2006) Adeus ao Trabalho? Ensaio sobre as Metamorfoses e a Centralidade do Mundo do Trabalho. 11. ed. Editora da Universidade de Campinas, Campinas.

Araújo J. P. & Schmidt A. A. (2006) Inclusão de pessoas com necessidades especiais no trabalho: a visão de empresas e de instituições educacionais especiais na cidade de Curitiba. Revista Brasileira de Educação Especial, 12, 241–54. Doi: 10.1590/S1413-65382006000200007

Barbosa L. C., Marinho B. R., Alves C. G. R., Silva V. M. (2017) A exclusão do deficiente intelectual no mundo do trabalho. Germinal: Marxismo e Educação em Debate, 9, 266–75. Available at: https://portalseer.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/17288/14367 (Accessed: 10 September 2019).

Barros K. F. B. (2014) Inclusão de Jovens com Deficiência no Mercado de Trabalho: Avanços e Desafios na Cidade de Manaus-AM. Master’s Dissertation. Universidade Federal do Amazonas, Manaus. Available at: https://tede.ufam.edu.br/bitstream/tede/4156/2/Disserta%c3%a7%c3%a3o%20-%20Karina%20Freire%20Barbosa%20Barros.pdf (Accessed: 10 September 2019).

Brasil. (2007) A Inclusão de Pessoas com Deficiência no Mercado de Trabalho. 2. ed. Ministério do Trabalho e Emprego, Brasília, DF. Available at: http://inclusao.coppetec.coppe.ufrj.br/documentos/inclusao_pessoas_deficienia_mercado.pdf (Accessed: 10 September 2019).

Brasil. (2018) LDB. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. 2. ed. Senado Federal, Brasília, DF. Available at: https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/544283/lei_de_diretrizes_e_bases_2ed.pdf?sequence=1&isAllowed=y (Accessed: 10 September 2019).

Brasil. (2012) Resolução nº 466, de 12 de Dezembro de 2012. Ministério da Saúde. Conselho Nacional de Saúde, Brasília, DF. Available at: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/saudelegis/cns/2013/res0466_12_12_2012.html (Accessed: 10 September 2019).

Cação R. (2007) Transição para a vida adulta de pessoas com deficiência mental: representações, práticas e desafios. In: Integração das Pessoas com Deficiência. (ed. A. O. Neves), pp. 187–93. Ministério do Trabalho e da Solidariedade Social, Lisbon. (Cadernos Sociedade e Trabalho, no. 8).

Cardoso L. K. & Kern C. A. R. (2016) Capacitação da pessoa com deficiência intelectual ao mercado de trabalho numa APAE do sul de Santa Catarina. Revista de Ciências Humanas, 50, n. 2, p. 437–58. Available at: https://periodicos.ufsc.br/index.php/revistacfh/article/view/2178-4582.2016v50n2p437/33933 (Accessed: 10 September 2019).

Carvalho, E. N. S, Carvalho, R. E. & Costa, S. M. (2011) Política de Atenção Integral e Integrada para as Pessoas com Deficiência Intelectual e Múltipla. Federação Nacional das APAES, Brasília, DF. Available at: https://apaebrasil.org.br/fl/normal/5152-apae_politica_baixa_final_ok_18-08-2011.pdf (Accessed: 10 September 2019).

Chan F., Strauser D., Maher P., Lee E. J., Jones R. & Johnson E. T. (2010) Demand-side factors related to employment of people with disabilities: a survey of employers in the Midwest Region of the United States. Journal of Occupational Rehabilitation, 20, 412–9. Doi: 10.1007/s10926-010-9252-6

Clemente C. A. (2003) Trabalho e Inclusão Social de Portadores de Deficiência. Pares, Osasco.

Cordeiro D. R. C. L. (2013) A Inclusão de Pessoas com Deficiência na Rede Regular de Educação Profissional. Master’s Dissertation. Faculdade de Filosofia e Ciências, Universidade Estadual Paulista, Marília. Available at: https://repositorio.unesp.br/bitstream/handle/11449/91207/cordeiro_drcl_me_mar.pdf?sequence=1&isAllowed=y (Accessed: 10 September 2019).

Costa M. C. A., Comello D. M., Tette R. P. G., Rezende M. G. & Nepomuceno M. F. (2011) Inclusão social pelo trabalho: a qualificação profissional para pessoas com deficiência intelectual. Gerais: Revista Interinstitucional de Psicologia, 4, 200–14. Available at: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/gerais/v4n2/v4n2a03.pdf (Accessed: 10 September 2019).

Frank A. (2016) Vocational Rehabilitation: Supporting Ill or Disabled Individuals in (to)Work: A UK Perspective. Healthcare, 4, 46. Doi: 10.3390/healthcare4030046

Gödke F. A. (2010) Inclusão Excludente dos Trabalhadores com Deficiência nos Processos Produtivos Industriais. Doctoral Thesis. Universidade Federal do Paraná, Curitiba.

Guimarães V. C. & Barbosa M. A. (2007) Riscos ocupacionais em fonoaudiólogos de uma unidade hospitalar: um estudo-piloto. Distúrbios da Comunicação 19, 305–11. Available at: https://revistas.pucsp.br/dic/article/view/9170/6779 (Accessed: 10 September 2019).

Hall E. (2010) Spaces of social inclusion and belonging for people with intellectual disabilities. Journal of Intellectual Disability Research, 54, 48–57. Doi: 10.1111/j.1365-2788.2009.01237.x

Jahoda A., Banks P., Dagnan D., Kemp J., Kerr W. & Williams V. (2009) Starting a new job: the social and emotional experience of people with intellectual disabilities. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 22, 421–5. Doi: 10.1111/j.1468-3148.2009.00497.x

Kaye H. S., Jans L. H. & Jones, E. C. (2011) Why don’t employers hire and retain workers with disabilities? Journal of Occupational Rehabilitation 21, 526–36. Doi: 10.1007/s10926-011-9302-8

Khan N., Korac-Kakabadse N., Skouloudis A. & Dimopoulos A. (2019) Diversity in the workplace: An overview of disability employment disclosures among UK firms. Corporate Social Responsibility and Environmental Management, 26, 170–85. Doi: 10.1002/csr.1669

Lima F. O. (2015) Experiências Inclusivas na Educação de Jovens e Adultos em um Município do Interior Paulista. Master’s Dissertation. Faculdade de Filosofia e Ciências, Universidade Estadual Paulista, Marília. Available at: https://repositorio.unesp.br/bitstream/handle/11449/124067/000832249.pdf?sequence=1&isAllowed=y (Accessed: 11 September 2019).

Lorenzo S. M. & Silva N. R. (2017) Contratação de pessoas com deficiência nas empresas na perspectiva dos profissionais de recursos humanos. Revista Brasileira de Educação Especial, 23, 345–60. Doi: 10.1590/s1413-65382317000300003

Mazzilli H. N. (2001) A pessoa portadora de deficiência e o mercado de trabalho. Justitia, 195, 118–20. Available at: http://www.revistajustitia.com.br/revistas/4ddz72.pdf (Accessed: 11 September 2019).

Miranda A. V. & Carvalho J. L. F. (2016) Inclusão profissional de pessoas com deficiências: um estudo sobre as políticas e práticas adotadas por empresas do setor de óleo e gás do Estado do Rio de Janeiro. REGE – Revista de Gestão, 23, 186–196. Doi: 10.1016/j.rege.2016.06.001

Neves-Silva P., Prais F. G. & Silveira A. M. (2015) Inclusão da pessoa com deficiência no mercado de trabalho em Belo Horizonte, Brasil: cenário e perspectiva. Ciência & Saúde Coletiva, 20, 2549–58. Doi: 10.1590/1413-81232015208.17802014

OCDE. Organização para Cooperação e Desenvolvimento Econômico (2018). Relatórios Econômicos OCDE: Brasil. OECD, Paris. Available at: https://www.oecd.org/eco/surveys/Brazil-2018-OECD-economic-survey-overview-Portuguese.pdf (Accessed: 25 September 2019).

Oliveira M. H. A (Org.). (2017) Documento Norteador: Trabalho, Emprego e Renda: Ações Profissionalizantes da Rede APAE para Pessoas com Deficiências Intelectual e Múltipla. APAE Brasil, Brasília, DF. Available at: https://apaebrasil.org.br/uploads/DOCUMENTO_NORTEADOR_TRABALHO_EMPREGO_RENDA.pdf (Accessed: 11 September 2019).

Pereira-Silva N. L. & Furtado A. V. (2012) Inclusão no trabalho: a vivência de pessoas com deficiência intelectual. Interação em Psicologia, 16, 95–100. Doi: 10.5380/psi.v16i1.23012

Rothwell D. W., Gariépy G., Elgar F. J. & Lach L. M. (2019) Trajectories of poverty and economic hardship among American families supporting a child with a neurodisability. Journal of Intellectual Disability Research, 63, 1273–84. Doi: 10.1111/jir.12666

Roux A. M., Shattuck P. T., Cooper B. P., Anderson K. A., Wagner M. & Narendorf S. C. (2013) Postsecondary employment experiences among young adults with an autism spectrum disorder. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 52, 931–9. Doi: 10.1016/j.jaac.2013.05.019

Santos F. E. L. (2011) Avaliação da Política de Emprego para Pessoa com Deficiência no Município de Maracanaú-CE. Master’s Dissertation. Universidade Federal do Ceará, Fortaleza. Available at: http://www.repositorio.ufc.br/bitstream/riufc/2376/1/2011_Dis_FEdinaldaLSANTOS.pdf (Accessed: 11 September 2019).

Sassaki R. K. (1997) Inclusão: Construindo uma Sociedade para Todos. WVA, Rio de Janeiro.

Simões C. & Santos S. (2016) O impacto do emprego na qualidade de vida das pessoas com dificuldade intelectual e desenvolvimental. Revista Lusófona de Educação, 34, 181–97. Available at: https://revistas.ulusofona.pt/index.php/rleducacao/article/view/5823 (Accessed: 11 September 2019).

Tanaka E. D. O. & Manzini E. J. (2005) O que os empregadores pensam sobre o trabalho da pessoa com deficiência? Revista Brasileira de Educação Especial, 11, 273–94. Doi: 10.1590/S1413-65382005000200008

Toldrá R. C., De Marque C. B. & Brunello M. I. B. (2010) Desafios para a inclusão no mercado de trabalho de pessoas com deficiência intelectual: experiências em construção. Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo, 21, 158–65. Doi: 10.11606/issn.2238-6149.v21i2p158-165

Trentin V. B. & Raitz T. R. (2018) Educação e trabalho: formação profissional para jovens com deficiência intelectual na escola especial. Revista Educação Especial, 31, 713–26. Doi: 10.5902/1984686X28660

United Nations General Assembly. (1948) Universal Declaration of Human Rights. United Nations, Paris. Available at: https://www.ohchr.org/EN/UDHR/Documents/UDHR_Translations/eng.pdf (Accessed: 11 September 2019).

Veltrone A. A. & Almeida M. A. (2010) Perfil da pessoa com deficiência no mercado de trabalho na cidade de São Carlos-SP. Revista Educação Especial, 23, 73–90. Doi: 10.5902/1984686X1434

WHO. World Health Organization. (2018). Disability and Health. WHO, Geneva. Available at: https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/disability-and-health (Accessed: 11 September 2019).

Downloads

Published

2020-04-08

How to Cite

Borges, M. H., Guimaraes, V. de C., Costa, P. S. S. da, & Carvalho, E. N. S. de. (2020). Characterization of centres for the preparation of people with intellectual disabilities for the labour market / Caracterização dos Centros de Preparação da Pessoa com Deficiência Intelectual para o Mercado de Trabalho. Brazilian Journal of Development, 6(4), 18277–18293. https://doi.org/10.34117/bjdv6n4-120

Issue

Section

Original Papers