Banco de dados aplicado nas disciplinas da área da manufatura avançada em cursos de graduação / Database applied in advanced manufacturing area disciplines in graduate courses

Authors

  • Francisco de Assis Toti Brazilian Journals Publicações de Periódicos, São José dos Pinhais, Paraná
  • Gabriela Galves Nunes
  • Samuel Mendes Franco
  • José Josimar de Oliveira
  • Mauricio de Almeida Machado

DOI:

https://doi.org/10.34117/bjdv5n9-142.

Keywords:

Advanced Manufacturing. Database. Industry 4.0

Abstract

Updates to the syllabus of curricula for vocational subjects should, as far as possible, accompany the technological innovations that industries are implementing to integrate the 4th industrial revolution entitled “Industry 4.0”. In this context, the discussion in the educational field has always focused, among other topics, on how to keep the courses updated to train professionals who meet the expectations of various industrial sectors that increasingly face a competitive market, in which the flow of information is crucial for reduction of the development time of a given product. This paper aims to present the development of the database for use in laboratory practical classes of advanced manufacturing disciplines, aiming to assist the student in the formation of competence in integration and connectivity between human and machine.

 

 

References

HOLDSWORTH, Sarah; HEGARTY, Kathryn. From Praxis to Delivery: a Higher Education Learning Design Framework (HELD). Journal of Cleaner Production, Elsevier, p. 176-185, 2016.

MADKIL, S. J.; PAWAR, M. S. Computer Aided Process Planning (CAPP) for Manufacturing in Job Type Industries. International Journal of Emerging Technology and Advanced Engineering, Volume 5, Issue 7, July, 2015.

PAVANELO, E; GERMANO, J S; LEMES-FREITAS, P L. A Interdisciplinaridade em Cursos de Engenharia. Rev. Docência Ens. Sup., Belo Horizonte, v. 7, n. 2, p. 130-148, 2017.

ROJKO, Andreja. Industry 4.0 Concept: Background and Overview. European Center for Power Electronics e.V., Nuremberg, https://doi.org/10.3991/ijim.v11i5.7072, acesso em 2019. Germany, 2017.

SIGAHI, T. F. A. C.; ANDRADE, B. C. A Indústria 4.0 na Perspectiva da Engenharia de Produção no Brasil: Levantamento e Síntese de Trabalhos Publicados em Congressos Nacionais. XXXVII. Encontro Nacional de Engenharia de Produção. Joinville, SC, 2017.

SOFTWARE livre XAMPP, Disponível : https://www.apachefriends.org/pt_br/download.html.8 Acesso em maio de 2018.

SOFTWARE livre brModelo, Disponível em: https://sourceforge.net/projects/brmodelo30/, Acesso em: maio de 2018.

TOTI, Francisco Assis et al. Influência da Orientação no Posicionamento do Modelo 3D Prototipado por Deposição de Material Fundido - FDM. In: Anais do Congresso Nacional de Engenharia Mecânica – CONEM, São Luís - Maranhão, p. 327-333, 2012.

TOTI, Francisco Assis et al. A Integração da Computação Gráfica no Ensino-Aprendizagem do Desenho Técnico. In: Anais do XXXVI Congresso Brasileiro de Educação em Engenharia, São Paulo, p. 250-2590, 2008.

Published

2019-09-20

How to Cite

Toti, F. de A., Nunes, G. G., Franco, S. M., Oliveira, J. J. de, & Machado, M. de A. (2019). Banco de dados aplicado nas disciplinas da área da manufatura avançada em cursos de graduação / Database applied in advanced manufacturing area disciplines in graduate courses. Brazilian Journal of Development, 5(9), 15675–15687. https://doi.org/10.34117/bjdv5n9-142.

Issue

Section

Original Papers