Inclusive educational methods in geosciences and paleontology for visually impaired individuals / Métodos educacionais inclusivos em geociências e paleontologia para pessoas com deficiência visual

Authors

  • Loruama Geovanna Guedes Vardieiro
  • Rodson de Abreu Marques
  • Sandro Lúcio Mauri Ferreira
  • Tamires Costa Velasco
  • Edgar Batista de Medeiros Junior
  • Anderson Costa dos Santos
  • Gabriel Julião de Oliveira

DOI:

https://doi.org/10.34117/bjdv5n8-116

Keywords:

Inclusive Education, Blind, Low-Vision, Geology, Paleontology.

Abstract

The present work shows methods of implementing inclusive education in geoscience and paleontology areas for blind and low-vision individuals, being considered a limiting science to this public due to the dependence of the sense of sight. Tactile resources, the use of techniques of high relief and color contrast in illustrations are essential for the development and learning of young people with visual limitations. Concomitant with the creation of materials, the work proposes that students, especially ones of all levels besides teachers can act as diffusers in the spread of the use of inclusion techniques, such as children from the schools of Alegre and Jerônimo Monteiro and undergraduates and teachers. They work at the Macroscopy Laboratory of the Geology course at UFES and at the Natural History Museum of the Southern State of Espírito Santo. In addition, the project reaches other states, such as schools in Rio de Janeiro city and Ouro Preto, Minas Gerais.

 

 

References

GRIFING, H. C., GERBER, P. J.1996. Desenvolvimento tátil e suas implicações na educação de crianças cegas. Rio de Janeiro: Revista Benjamin Constant, 5. Ed.

LEDERMAN, S. J., KLATZKY, R. L. 1987; Hand movements: A window into haptic object recognition.Cognitive psychology, v. 19, n. 3, p. 342-368.

OLIVEIRA, F. I. W. D., BIZ, V. A., FREIRE, M. 2002. Processo de inclusão de alunos deficientes visuais na rede regular de ensino: confecção e utilização de recursos didáticos adaptados. Núcleo de Ensino/PROGRAD, p. 445-454.

SILVA, B. A. 2013. Dificuldades metodológicas no ensino de geologia. Anais da 8ª Semana Acadêmica e 8ª expedição Geográfica: Ensino, práticas e formação em Geografia. Marechal Candido Rondon.

Downloads

Published

2019-08-28

How to Cite

Vardieiro, L. G. G., Marques, R. de A., Ferreira, S. L. M., Velasco, T. C., Junior, E. B. de M., Santos, A. C. dos, & Oliveira, G. J. de. (2019). Inclusive educational methods in geosciences and paleontology for visually impaired individuals / Métodos educacionais inclusivos em geociências e paleontologia para pessoas com deficiência visual. Brazilian Journal of Development, 5(8), 12954–12964. https://doi.org/10.34117/bjdv5n8-116

Issue

Section

Original Papers