Insights: análise do paradigma da prestação de serviços de tecnologia da informação à administração Pública Federal Brasileira / Insights: analysis of the paradigm of the provision of information technology services to the Brazilian Federal Public administration

Luiz Sérgio Plácido da Silva, Suzana Cândido de Barros Sampaio, Renata Teles Moreira, Alexandre M. L. Vasconcelos

Abstract


Diversos estudos apontam obstáculos e dificuldades encontrados pelos órgãos ligados a Administração Pública Federal Brasileira (APF) em relação ao processo de contratação de soluções de TI. Dentre as dificuldades e obstáculos, destacam-se: a complexidade dos processos decorrentes e a contínua fiscalização dos órgãos de controle. O Tribunal de Contas da União (TCU), recomendou a elaboração da Instrução Normativa SLTI/MPOG 04, contendo diretrizes para o processo de contratação de Soluções de TI. Este trabalho tem como objetivo, a identificação deInsights em relação ao Processo de Contratação de Soluções de TI da APF e as empresas prestadoras de serviços no contexto Brasileiro. Para alcançar este objetivo, foi realizado um mapeamento entre o Processo de Contratação de Soluções de TI da APF e os Modelos CMMI. Como resultado do trabalho, foi identificado um conjunto de Insights contendo melhorias que podem ser implementadas no contexto da prestação de serviços de TI no Brasil.


Keywords


Melhoria de Processos de Software e Serviços, Processo de Contratação de Soluções de TI, Modelos CMMI.

References


______., 2010b, TRIBUNAL DE CONTAS DA UNIÃO. Acórdão 2.308/2010-TCU-Plenário. 2010. Disponível em:

ABES - Brazilian Association of Software Companies. 2015. Available at: . Accessed: 08/10/2016.

ABREU, M. F. The risks of IT outsourcing and the adoption of new IT and its relations with the risks to the competitive strategies of organizations. 2009.

BECKER, A.L., PRIKLADNICKI, R., AUDY, J.L.N. Strategic Alignment of Software Process Improvement Programs Using QFD, In: 1st International Workshop on Business Impact of Process Improvements, pp. 9-14, Leipzig, Germany, May. 2008.

BERGAMASCHI, Sydney. Models for the Management of Outsourcing Information Technology: An Exploratory Study. Thesis (doctoral) - Universityof São Paulo, 2004.

BERNSTORFF, V. H; CUNHA, J. C. O. organizations to seek and achieve with the outsourcing of information technology In: XXIII Annual Meeting of ANPAD 1999, Foz do Iguaçu / PR ANAL. ANPAD 1999.

BRAGA, R. Audit of IT Governance. Brasília: TCU/ISC 2009.

CAVALCANTI, S.C. The New Model IT Solutions Contracting for the Federal Public Administration. 2a. Ed. Belo Horizonte. PublishingForum 2015.

Chrissis, M.D., KONRAD, M. and S. Shrum "CMMI: guidelines for process integration and product improvement. " Addison-Wesley. 2010.

CRUZ, C. S. of. IT Governance and Legal Compliance in the Public Sector: A Framework Reference Normative for IT Service Contracts. 2008. Master's Thesis. Catholic University of Brasilia, Brasilia, 2008. Available at: . Accessed: 15/12/2016.

FORRESTER, E., Buteau, B., Shrum, S. CMMI: Guidelines exceeds Service. Addison-Wesley. 2010.

GALLAGHER, B., PHILLIPS, M., RICHTER, K., Shrum, S. CMMI: Guidelines for Improving the Acquisition of Products and Services. Addison-Wesley. 2010.

ISO/IEC 20000, 2011. Information technology- Management Service, Geneve: ISO 2011.

KITCHENHAM, B.A., 2004, Procedures for Performing Systematic Reviews, TR/SE-0401, KeeleUniveristy and Empirical Software Engineering NICT Australia Ltda.

LAKATOS, E. M. de A.; MARCONI, M. de A. Fundamentos da metodologia científica. São Paulo: Atlas, 2013.

LEI N° 8.666, de 21 de junho de 1993. Institui Normas para Licitações e Contratos da Administração Pública e dá outras providências. 1993. Disponível em: . Acesso em: 15/10/2016.

MINAYO, M. C. S. O Desafio do Conhecimento. Pesquisa qualitativa em saúde. São Paulo: HUCITEC, 2007.

SEI, 2010, SOFTWARE ENGENEERING INSTITUTE, “Standard CMMI Appraisal Method for Process Improvement (SCAMPI) A”, Version 1.3: Method Definition Document, Technical Report, Software Engineering Institute, November 2010. Disponível em: http://www.sei.cmu.edu/library/abstracts/reports/11hb001.cfm

SEVERINO, A. J. Metodologia do trabalho científico. São Paulo: Cortez, 2000.

SILVA, L. S. P. Model of IT Solutions Contracting: A Comparative Analysis to Identify the maturity and adherence to CMMI-ACQ models, CMMI-DEV and CMMI-SVC. 2013. Dissertation (Master in Computer Science) - Computer Center - Federal University of Pernambuco, Recife, Pernambuco, 2013.

SLTI, Guia de Contratação de Soluções de Tecnologia da Informação. Versão 2.0, Brasília: SLTI, 2014. Disponível em: . Acesso em: 15/10/2016.

TCU-Plenary. 2010. Availableat: . Accessed: 15/10/2016.

W. S. Lira; G. A. Candido; G. Araujo, and M. Barros. The search and the use of information in organizations. Perspectives onInformation Science. Vol. 13, no. 1, Belo Horizonte, 2008.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.